Μεταφερθήκαμε στο www.radiogamma.gr

«Έφυγε» ο μεγάλος Jack Brabham

Ένας από τους θρυλικότερους οδηγούς της Formula 1 των δεκαετιών του 1950 και '60 και τρις παγκόσμιος πρωταθλητής, ο Αυστραλός Jack Brabham, απεβίωσε σήμερα το πρωί σε ηλικία 88 ετών.


Ο «Black Jack», γεννημένος στα 1926 στο Hurstville πλησίον του Σίδνεϊ, κατέκτησε τα παγκόσμια πρωταθλήματα της F1 το 1959 και το '60 με την Cooper, και το '66 έμεινε στην ιστορία ως ο πρώτος και μοναδικός μέχρι σήμερα άνθρωπος που έγινε πρωταθλητής με ομάδα και
μονοθέσιο που έφεραν το όνομά του.

Ο Jack Brabham ήταν εγγονός Λονδρέζου που μετανάστευσε στην Αυστραλία το 1885. Ο πατέρας του εμπορευόταν σιτάλευρα στο Σίδνεϊ, αλλά ο Jack από νεαρή ηλικία μαγεύτηκε από τη μηχανολογία. Ως σπουδαστής, κλήθηκε να εργαστεί για την αυστραλιανή πολεμική αεροπορία στην περίοδο του β' παγκοσμίου πολέμου.

Με το τέλος του πολέμου, ξεκίνησε την καριέρα του στους αγώνες αυτοκινήτου της Αυστραλίας - αρχικά ως μηχανικός και έπειτα ως, πολύ επιτυχημένος όπως αποδείχθηκε, οδηγός. Το 1951, και ενώ ο Brabham δεν είχε πόρους για να συνεχίσει να αγωνίζεται, γνωρίστηκε με τον κατασκευαστή αγωνιστικών αυτοκινήτων Ron Tauranac και, ως αποτέλεσμα, ξεκίνησε να τρέχει σε Αναβάσεις.

Σύντομα, ο Brabham εξασφάλισε τις χορηγίες για να αγωνιστεί με μια Cooper-Bristol -που παράγγειλε από την Ευρώπη- σε διάφορους αγώνες της Αυστραλίας, όμως όταν η αυστραλιανή Ομοσπονδία τον ανάγκασε να αφαιρέσει τα αυτοκόλλητα των χορηγών από το αυτοκίνητό του, αποφάσισε να φύγει από τη χώρα και να συνεχίσει την καριέρα του στη Νέα Ζηλανδία.

Η Νέα Ζηλανδία είχε πολύ έντονη αγωνιστική δραστηριότητα τη δεκαετία του 1950 και συγκέντρωνε σημαντικά ονόματα του παγκόσμιου motorsport. Η επαφή του Brabham μαζί τους όχι μόνο απέδειξε -στον ίδιο, κυρίως- ότι έχει την οδηγική ικανότητα να συναγωνιστεί τους καλύτερους του κόσμου, αλλά του προσέφερε και σημαντικές γνωριμίες για να κάνει το μεγάλο βήμα προς την Ευρώπη.

Το 1955 o Jack Brabham μετέβη στη Βρετανία και ξεκίνησε να εργάζεται για την αυτοκινητοβιομηχανία Cooper - όμως ο μισθός του δεν περιλάμβανε χρηματικό αντίτιμο. Στο εργοστάσιο του Cooper του επετράπη να κατασκευάσει ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, με το οποίο αρχικά αγωνίστηκε και έπειτα το πούλησε για να αγοράσει μια Maserati 250F.

Η επιτυχία στην οποία ήλπιζε, ωστόσο, δεν ήρθε το 1956. Έτσι, αποφάσισε να γυρίσει στην Cooper και να αγωνιστεί με τη βρετανική εταιρεία στη Formula 2 και, στο Μονακό το '57, να εκκινήσει το πρώτο του Grand Prix της F1 (που τον βρήκε τελικά στην 6η θέση, έπειτα από προβλήματα του κινητήρα της Climax).

Μέσα σε δυο χρόνια, όμως, ο Jack Brabham και η Cooper σημείωσαν τόσο σημαντική πρόοδο, που το 1959 ήρθαν οι πρώτες νίκες σε μη πρωταθληματικούς αγώνες της Formula 1, και έπειτα οι νίκες στα Grands Prix Βρετανίας και Μονακό, που έστεψαν τον Αυστραλό για πρώτη φορά παγκόσμιο πρωταθλητή της F1.

Η Cooper συνέχισε με τον ίδιο ρυθμό και κυριάρχησε το 1960, ώσπου η πορεία της ανακόπηκε από τη Ferrari έπειτα από τις ριζικές αλλαγές κανονισμών του 1961. Τότε, ο Brabham πήρε την απόφαση να ιδρύσει (μυστικά, καθότι ακόμα είχε συμβόλαιο με την Cooper), μαζί με τον Tauranac, την ομάδα Motor Racing Developments Ltd. Ήταν η στιγμή που ιδρύθηκε η θρυλική ομάδα Brabham.

Ο Sir Jack άφησε την Cooper το '62 και στα πρώτα GP εκείνης της χρονιάς αγωνίστηκε με ένα σασί που αγόρασε από τη Lotus. Ώσπου, τον Ιούλιο του 1962, ήταν έτοιμη για το GP Γερμανίας η Brabham BT3. Μέσα σε δύο χρόνια η Brabham κέρδιζε GP της F1 -αρχικά με τον Dan Gurney- και, από το 1966, με οδηγό τον ίδιο τον Brabham.

Το '66, που ο Αυστραλός κατέκτησε το τρίτο και τελευταίο του πρωτάθλημα, είχε πείσει την αυστραλιανή εταιρεία Repco να κατασκευάσει έναν κινητήρα (βασισμένο στον αλουμινένιο Oldsmobile V8) ειδικά για την ομάδα της Brabham - και ο κινητήρας αποδείχθηκε ανώτερος όλων, χαρίζοντας στην ομάδα τους τίτλους κατασκευαστών του '66 και '67, μαζί με το πρωτάθλημα οδηγών για τον δεύτερο οδηγό της ομάδας, Denny Hulme.

Η γέννηση και κυριαρχία του αντίπαλου μυθικού κινητήρα Cosworth DFV, ωστόσο, άφησε πίσω τον Repco το 1968, και ένα χρόνο αργότερα τον επέλεξε και ο Brabham. Παρότι το ΄69 η Brabham συνέχισε να είναι πρωταγωνίστρια στη Formula 1, ο ίδιος ο Sir Jack στο τέλος του 1970, στα 44 του χρόνια, αποφάσισε ότι ήταν πια καιρός να αποχωρήσει πλήρως από το σπορ.

Γύρισε στην Αυστραλία, αφού πρώτα πούλησε το μερίδιό του από την ομάδα στον Ron Tauranac - κι εκείνος, με τη σειρά του, αργότερα την πούλησε στον Bernie Ecclestone. Λίγα χρόνια, το 1966, πριν είχε τιμηθεί με τον τίτλο του ΟΒΕ για τις υπηρεσίες του στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, και το 1979 δέχθηκε εκ νέου την βράβευση από τη Βασίλισσα της Αγγλίας.

Ο Sir Jack Brabham δεν υπήρξε μόνο ένας από τους αληθινά σπουδαίους οδηγούς της Ιστορίας, αλλά κυρίως ένα από τα σύμβολα της Formula 1. Εκπρόσωπος μιας πολύ διαφορετικής εποχής, όπου μπορούσε να βρει πεδίο εφαρμογής η μηχανολογική ευφυΐα, και κυρίως το όραμα, ενός αληθινά ξεχωριστού ανθρώπου.
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

.